Nieuwsbrief november 2025
Agenda
| maandag 24 november | 8.30-8.45 samenzang ouders in de Euritmiezaal |
| donderdag 27 november | 8.30-9.30 koffieochtend (thema: ouderbetrokkenheid en communicatie) |
| maandag 1 december | 1e advent |
| vrijdag 5 december | Sint Nicolaas |
| maandag 8 december | 2e advent |
| maandag 15 december | 3e advent |
| donderdag 18 december | kerstspel |
| vrijdag 19 december | nieuwsbrief december |
| zaterdag 20 december t/m 4 januari 2026 | kerstvakantie |
| maandag 5 januari | studiedag |
| dinsdag 6 januari | schaatsen voor de onderbouw |
In deze nieuwsbrief

- Van de directie
Aanmelden kleuters/aanmelden brusjes
Ouderavond kleuters
Jaarplan in een notendop
- Reminder: ouderbijdrage
- Kijkje in de kleuterklas van juf Eva en juf Daphne
Oproep voor hulpouders bij project: 'Veilig op de fiets'
Schoolafspraken hernieuwd
Bosdag klas 1 en klas 2
De Mantelheiligen – warmte in de koude tijd
- Praktische zaken
- Ingezonden berichten
- Snelkoppelingen
Van de directie

Beste ouders,
Gisteren hoorde ik in het nieuws een bericht dat veel kinderen op de middelbare school moeite hebben met het schrijven van een 'simpele' tekst. Eén op de zes leerlingen haalt dit niveau niet.
Het basisniveau voor schrijven heet 1F. Aan het einde van de basisschool willen we graag dat alle kinderen dit beheersen. Dit betekent dat leerlingen een korte, eenvoudige tekst kunnen schrijven over een alledaags onderwerp. En dat betekent in dit digitale tijdperk ook een mail om informatie te vragen of iemand te informeren.
Binnen het vrijeschoolonderwijs heeft het schrijven een belangrijke plek, onder andere in het periodeschrift. In ons schooljaarplan 2025-2026 zetten wij daarom in op het verder verstevigen van dit speerpunt van ons onderwijs door de training 'Bevlogen Schrijvers' onder leiding van Annechien Wijnbergh van de Begeleidingsdienst voor Vrijescholen (BVS-Schooladvies). Tijdens de studiedag op maandag 5 januari gaan we hiermee van start.
We verdiepen ons in de didactiek van het stellend schrijven en maken kennis met inspirerende werkvormen en voorbeelden voor de verschillende periodes. Daarna gaan wij meteen in de klassen aan de slag. Leerlingen leren daarbij stap voor stap zelf teksten in verschillende soorten te schrijven, zoals informatieve teksten, verhalen of beschrijvingen. Ook leren ze hun eigen schrijfdoelen te stellen, te reflecteren op hun werk en elkaar eenvoudige feedback te geven. Op deze manier versterken we niet alleen de schrijfvaardigheid, maar ook de zelfsturing en samenwerking van de kinderen.
Zo willen wij met ons periodeonderwijs bereiken dat leerlingen ontdekken hoe leuk en zinvol schrijven kan zijn. Ze leren een vaardigheid voor het leven: zich uitdrukken, hun eigen stem laten horen en kunnen meedoen de maatschappij.
Hartelijke groet,
Sara de la Parra
Directrice VS de Lindeboom
Aanmelden kleuters/aanmelden brusjes
Ouders van kinderen die geboren zijn tussen 1 september 2022 en 31 augustus 2023 hebben van de gemeente Haarlem een brief ontvangen over de aanmeldprocedure voor basisscholen.
Heb je al een kind bij ons op school? Dan krijgen broertjes en zusjes natuurlijk voorrang en worden ze altijd bij ons geplaatst. Wel moeten ook zij officieel worden aangemeld.
Valt je kind in bovenstaande geboortecategorie, dan ontvangen we de aanmelding het liefst zo snel mogelijk. Zo weten we goed hoeveel plekken er nog over zijn voor ‘nieuwe’ vierjarigen. Dat helpt ons om ook vriendjes en buurtkinderen van onze leerlingen een plekje te kunnen bieden – wel zo gezellig én handig voor onderlinge afspraken tussen ouders.
Ken je ouders met peuters die interesse hebben in onze school? Laat ze vooral weten dat ze van harte welkom zijn bij een informatie uurtje, of dat ze mij mogen bellen of mailen voor informatie of een afspraak.
Administratie (Ella): info@vsdelindeboom.nl of 06 51 40 18 26 op dinsdag, woensdagochtend en donderdag bereikbaar.

Ouderavond kleuterouders
Begin november was er een gezellige ouderavond bij de kleuters, met zang, een vuurtje en hartverwarmend sap. De start was met alle groepen samen, daarna werd er in de klassen aan de sinterklaascadeaus gewerkt.


Schooljaarplan in een notendop
Op onze school vinden wij het belangrijk om met én van elkaar te leren. Behalve het onderwijs verzorgen voor de kinderen blijven ook wij ons voortdurend ontwikkelen. Dit schooljaar werken wij als team aan de volgende speerpunten:
1. Regenboogtraining – voor een veilige, hechte klas
We investeren in sociale vaardigheden en groepsdynamiek met de Regenboogtraining. Leerkrachten worden geschoold en werken planmatig aan een positief en veilig klassenklimaat, zodat ieder kind zich gezien en gedragen voelt.
2. Bevlogen schrijvers – schrijfvaardigheid versterken vanuit onze vrijeschooltraditie
Leerlingen leren schrijven binnen zinvolle contexten uit ons periodeonderwijs. Zo versterken we hun taalvaardigheid én hun vermogen om gedachten en creativiteit helder te verwoorden.
3. Meer- en hoogbegaafdheid – nóg beter passend en uitdagend onderwijs
Met nieuwe ‘verdiepingskisten’ en scholing voor het team bieden we meer- en hoogbegaafde leerlingen extra uitdaging binnen het (periode)onderwijs. Dankzij een toegekende subsidie kunnen we dit dit jaar stevig verankeren.
4. Relaties, Identiteit en Sexualiteit (RIS) – openheid en respect
We bouwen verder aan een doorlopende leerlijn rond relaties, identiteit en seksualiteit. Met een inspirerende ouderavond en pilots in de klassen werken we aan een veilige sfeer waarin kinderen leren over zichzelf, de ander en respectvol samenleven.
5. Liefdevol begrenzen – jonge kinderen ondersteunen
We ontwikkelen een handreiking voor kleuters en klas 1 om beter om te gaan met impulsbeheersing en groepsvorming. Hiermee bieden we jonge kinderen rust, structuur en steun in hun sociale ontwikkeling.
6. Herziening jaarfeesten – vieren dat we samen verschillend zijn
We herzien de jaarfeesten waarbij natuurbeleving en seizoenen een centralere plek zullen innemen. Samen onderzoeken we welke feesten we vieren en hoe we daar op een doorleefde en verbindende manier vorm aan kunnen geven die toegankelijk is voor alle culturen en vormen van samenleven, passend bij de antroposofische grondslag van onze school.
Wil je meer weten over onze visie op onderwijs en de speerpunten waar wij aan werken, lees dan ook eens ons schoolplan 2023 - 2027. Dit is te vinden op onze website onder het kopje ' praktisch' > ' documenten'.
Reminder: ouderbijdrage
Eind oktober hebben we een mail verstuurd met de link naar de online omgeving voor de ouderbijdrage; je kunt er facturen bekijken en een keuze voor de betaalwijze maken. Fijn als u al een keuze heeft gemaakt! Soms belanden deze berichten in de spam. Ik heb deze week nog een herinnering verstuurd naar degene die nog niet hebben gereageerd. Heb je geen mail/link ontvangen? Laat het mij weten (info@vsdelindeboom.nl), dan stuur ik je een nieuwe. De e-mails komen van no-reply@wiscollect.nl (Financiële administratie Vrije School de Lindeboom)
Kijkje in de kleuterklas van juf Eva en juf Daphne

Het is de dag van ons Sint Maartenfeest. In de ochtend komen de kleuters binnen met een uitgeholde pompoen in hun hand. De gordijnen zijn dicht en er brandt alleen een enkel lichtje in de klas. Midden in de kring zetten ze hun pompoenen neer. We bekijken ze met elkaar. Wat zijn ze prachtig versierd. Zonnen, maan en sterren, en zelfs hier en daar een ridder te paard.
Onze muziek-ouder speelt viool terwijl alle Sint Maartenliedjes voorbijkomen. De kinderen zijn onder de inruk van het instrument, sommige vergeten zelfs te zingen maar kijken met grote ogen en luisteren naar de klanken.
Dan wordt er op de deur geklopt, we hebben bezoek! Moeder aarde stapt binnen en vertelt haar verhaal van de bolletjes onder de grond, die ze de hele winter lang verzorgt en bedekt, en hoe ze daar best wat hulp van de kinderen bij kan gebruiken. Iedereen krijgt een bolletje in zijn hand, zelfs de jongen die eerst nee had geschud bij haar vraag, houdt nu toch zijn hand op. Ja hoor, wij gaan deze bolletjes in de grond stoppen en goed verzorgen!
Ons tweede bezoek is het appelvrouwtje. Zij vertelt de kinderen over haar appel boomgaard met vele appelbomen. Er hangen zo veel appels aan, dat ze graag wat appelen aan de kinderen schenkt. Mag dat, juf? Ze poetst ze op met een lapje en laat ze in iedere kinderhand glijden. Daar zullen we straks van smullen!
Ons laatste bezoek is de Rijkman. Hij heeft een hoge hoed op en een glanzend colbert aan. De kinderen zijn onder de indruk en bekijken hem van top tot teen. De Rijkman vertelt ons dat hij op zijn zolder in zijn grote huis een kistje vol edelstenen vond, en omdat het er zo veel zijn wil hij ze graag met de kinderen delen. De steentjes worden voorzichtig uit het fluwelen zakje gepakt.

Dan gaan we in lange optocht met de drie kleuterklassen en zingen alle liederen die we kennen! Door de gang, door elkaar klas en eindigen in de euritmiezaal. In de grote kring in de zaal zien we dat iedereen een lampion met een lichtje heeft, allemaal weer net een beetje anders, en allemaal prachtig.
Oproep voor hulpouders bij project: 'Veilig op de fiets'
Om veilig deel te kunnen nemen aan het verkeer moeten kinderen niet alleen beschikken over de juiste kennis over verkeersborden en –regels, maar zij moeten ook beschikken over een veilige fiets. Daarom gaan wij de aankomende periode mee doen aan de VVN actie ‘Veilig op de Fiets’.
Lijkt het je als (handige) ouder leuk om hierbij te helpen en kun je op een woensdagochtend (exacte datum ntb), stuur dan een mail naar info@vsdelindeboom.nl



Schoolafspraken hernieuwd

Zoals jullie in eerdere nieuwsbrieven hebben kunnen lezen worden we dit schooljaar als team geschoold tot gecertificeerde ' Regenboog trainers' door de Begeleidingsdienst van Vrijescholen. In de pedagogische vergaderingen voerden wij gesprek over hoe we met elkaar een schoolgemeenschap willen vormen waar kinderen zich fijn en veilig voeren én tot leren komen. Bij samen werken en leren horen ook afspraken over hoe we dat doen. Iedere leerkracht maakt hierover klassenspecifieke afspraken én we hebben afspraken die gelden voor de hele school. Als team voelden wij de behoeften de bestaande schoolafspraken met alles wat we geleerd hebben bij de Regenboogtraining onder de loep te nemen. Deze hangen bij de entree deuren van de school. Een ouder vond ze zo mooi dat ze vroeg of we deze wilden delen zodat zij er thuis ook mee kon werken. Wellicht zijn er meer ouders die deze behoefte voelen. Daarom delen wij deze via Parro met jullie.
Bosdag klas 1 en klas 2
Begin november hadden klas 1 en klas 2 een bosdag. Heerlijk weer, gezellige kinderen, een mooie omgeving en fijne activiteiten waren de ingrediënten voor een topdag. Genieten jullie mee?
De Mantelheiligen – warmte in de koude tijd

De vrieskou heeft ons land bereikt en binnenkort vieren wij het Sinterklaasfeest. Het laatste feest van de mantelheiligen. Jet Nijhuis schreef hier ooit een prachtig stuk over in de Seizoener. Een stuk om je aan te warmen in koude en donkere dagen.
“Nu gaan de dagen mantels dragen.”
We trekken onze truien en jassen weer aan letterlijk, om ons te beschermen tegen de kou, maar ook figuurlijk. Want net als onze warme kleding heeft ook onze innerlijke warmte zorg nodig. In de antroposofie noemen we dat ons etherlichaam: de kracht die ons vitaal en energiek houdt.
De drie mantelheiligen Sint Michaël, Sint Maarten en Sint Nicolaas laten ons ieder op hun eigen manier iets zien over moed, delen en geven.
Sint Michaël (29 september) Hij helpt Sint Joris om de draak te verslaan en staat symbool voor moed en het kiezen van het goede. Zijn rode mantel is een teken van kracht en bescherming. Michaël nodigt ons uit om onze eigen moed te vinden en te doen wat juist is.
Sint Maarten (11 november) Ook een soldaat, maar vooral bekend om zijn gebaar van medemenselijkheid. Bij de stadspoort van Amiens deelt hij zijn rode mantel met een bedelaar – de helft voor de ander, de helft voor zichzelf. Zijn verhaal herinnert ons eraan dat delen en goed voor onszelf zorgen hand in hand gaan.
Sint Nicolaas (5 december) De bisschop met de rode mantel en de witte schimmel symboliseert geestelijke vrijheid en gulheid. Hij overdenkt wat hij de kinderen op aarde kan schenken – niet alleen cadeaus, maar ook aandacht, warmte en vertrouwen.
En dan is er nog Maria, moeder van liefde. Haar blauwe mantel lijkt op de sterrennacht waaruit het kerstkind geboren wordt. Samen vormen deze vier figuren een reis van willen, voelen, denken en liefde een weg naar het kerstlicht.
Praktische zaken:
Na de Parro perikelen van vorig jaar zijn we gelukkig in wat rustiger vaarwater terecht gekomen, mocht je toch tegen dingen aanlopen dan kan het handig zijn om eens rond te neuzen op het Parro kennisportaal voor ouders
De kist met gevonden voorwerpen begint weer lekker vol te worden. Is je kind zonder jas, tas, broodbak of schoenen thuisgekomen? Kijk er eens in. De kist staat in het portaal van de hoofdingang. In de kerstvakantie wordt hij geleegd en gaat de inhoud voor een tweede leven naar de kringloop.
Ingezonden berichten:

Meer informatie vind je op swap-share.org

meer informatie vind je op Kampenlijst - Helios kampen
Snelkoppelingen:
Kennisportaal Parro voor ouders/verzorgers
Het digitale prikbord van de drie vrije scholen Wil je je mededeling of vraag op het prikbord? Stuur deze dan per mail naar info@vsdelindeboom.nl

